یه‌انقلابی

فوریه 5, 2009

نکاتی درباره‌ی گروه‌ها

Filed under: دستورات — yeenghelabi @ 3:28 ب.ظ.

بنام زیبای مطلق

امروز همانطور که قول داده بودم نکاتی را که درباره‌ی کار با گروه‌ها یادگرفتم را برای شما می‌نویسم.

من چندبار برای دسترسی به بعضی از دستورات با مشکل عضویت در گروه مواجه شدم که در زیر برای شما می‌گویم  و در آخر هم راه حل آنرا با توجه به دانسته‌هایم برایتان می‌نویسم.

۱- اتصال به اینترنت با دستور pon mas  که mas  نام کانکشن من است و برای هرکس متغییر. در پیغام خطایی که می‌آمد به من می‌گفت که عضو گروه dip نیستم و فقط کاربرانی که عضو این گروه هستند می‌توانند از این دستور استفاده کنند و من باید با اضافه کردن دستور sudo  آن را اجرا می‌کردم .

نکته : برای کاربری که اجازه‌ی اجرای دستور sudo را دارد مشکلی نیست ولی تمام کاربران که این اجازه را ندارند پس باید فکری برای این مشکل می‌کردم.

۲- من وقتی خواستم نام کاربری که با آن اوبونتو را نصب کردم تغییر بدهم ، بعد از تغییرنام متوجه شدم که دیگر اجازه‌ی اجرای دستور sudo را ندارم ، واین یعنی که دیگر هیچ‌کاری نمی‌توانستم انجام دهم . مشکل بزرگی بود پس تصمیم گرفتم که با کاربر ریشه وارد سیستم شوم ولی اجازه‌ی  ورود در محیط گرافیکی را با کاربرریشه نداشتم و حتی متوجه شدم که رمزعبور کاربر ریشه را هم ندارم .

نکته : آیا باید دوباره سیستم را از اول نصب می‌کردم ؟ من دوست نداشتم که اینکار را انجام دهم و از طرفی چون می‌دانستم که مشکل کجاست پس باید راه‌ حلی برایش پیدا می‌کردم.

تمام مشکلات بالا مرا مجبور کرد تا با شدت بسیار بدنبال راه حلی برای این مشکل باشم . واینک ادامه‌ی ماجرا و پیدا کردن راه حل :

الف- کتاب نصب وبرپاسازی سرورهای لینوکس ترجمه و تالیف استاد (من) آلن باغومیان را باز کردم وبه قسمت مدیریت سیستم رفتم و تمام صفحات آن را زیر و رو کردم درباره‌ی گروه‌ها  و کاربران همه‌چیز را خواندم اما نتیجه نداد و تمام ترفندهای آن بی‌نتیجه ماند . در زیر به توضیح بعضی از ترفندها می‌پردازم:

۱-  خواستم تا از طریق متنی کاربر جدیدی بسازم و دسترسی ریشه به آن بدهم و بعد با آن از طریق رابط گرافیکی دوباره سیستم را درست کنم . اما هرکاری کردم نتوانستم با کاربر ریشه وارد سیستم شوم (از طریق گرافیکی)

۲- خواستم تا کاربر قدیمی خود را به عنوان کاربر ریشه معرفی کنم و مانند بالا عمل کنم و باز هم همان مشکل عدم دسترسی به محیط گرافیکی .

ب : در نتیجه دیدم که باید از همین محیط متنی مشکل را حل کنم و من هم که چیزی از این محیط نمی‌دانستم پس به سراغ اینترنت رفتم (البته با یک اوبونتو و سیستم دیگر) و در انجمن اوبونتو به جستجو پرداختم ولی جوابی و یا سوالی که مشکل من را حل کند پیدا نکردم . بجز یک خط { شما باید خود را جزو گروه ادمین admin  کنید } این جمله در پاسخ به کسی که مشکل دیگری داشت گفته شده بود و من تازه برای اولین بار متوجه شدم که کاربری که از ابتدا با آن کار میکردم فقط عضوی از گروه admin بوده است و نه کاربر ریشه.

پس دوباره به سراغ  کتاب گهربار نصب وبرپاسازی سرورهای لینوکس ترجمه و تالیف استاد (من) آلن باغومیان  رفتم  و دوباره از سر تا ته آن بخش را خواندم . و نتیجه شد دستورات زیر که مشکل من را بطور باور نکردنی حل کرد .

روش عضو شدن در یک گروه با کاربر ریشه از طریق محیط متنی:

با استفاده از گزینه‌ی ریکاوری در هنگام بوت یا هر روش دیگری باید تغییرات زیر را در فایل گروه انجام دهیم :

۱- با دستور nano /etc/group فایلی که اسم تمام گروه‌های سیستم و کاربران آنرا نوشته باز می‌کنیم .

۲- نام گروهی را که مد نظرمان است پیدا می‌کنیم ( در صورت نبودن آنرا ایجاد می‌کنیم) روش ایجاد و تغییر براحتی کار با یک فایل متنی است .

۳- نام کاربر خود را با استفاده از یک ( : ) (دونقطه)  به روبروی آن گروه اضافه می‌کنیم . ( در اینجا نام گروه‌ها dip برای عضویت در گروه اینترنت و admin برای عضوی کاربر در گروه مدیران است )

۴- با دستور crtl + x دستورات را ذخیره و خارج می‌شویم .

۵- با Alt + Crtl +f7 به صفحه‌ی  ورود گرافیکی می‌رویم و مانند همیشه با کاربر خود وارد سیستم می‌شویم .

حالا دوباره اجازه‌ی استفاده از دستور sudo را داریم چون عضو گروه  مدیرانیم .

پ.ن : منبع فصل ۶ – از صفحه‌ی ۱۲۲ تا آخر فصل .

نکته ۱ : برای اینکه اینهمه بدبختی نکشید قبل از اینکه به مشکلی بربخورید اجازه‌ی ورود گرافیکی به کاربر ریشه بدهید و حتما یک پسورد هم به کاربر ریشه اختصاص دهید چون در حالت پیشفرض نصب کاربر ریشه هیچ پسوردی ندارد .

نکته ۲ : خسته شدم و اینکه چگونه  این کار را انجام دهیم ( نکته ۱ )  را به پست بعد موکول می‌کنیم .

امیدوارم حوصله‌ی خواندن این پست خشک ، خالی  و طولانی را داشته باشید و اگر مطلب کم و کاستی یا ایرادی داشت لطفا بفرمایید .

یا علی

6 دیدگاه »

  1. سلام حاجی نمی دونستم وبلاگ داری وگرنه زودتر می ومدم دیدنت.همیشه موفق و موید باشی

    دیدگاه توسط رهگذری مثل شما — مارس 7, 2009 @ 12:41 ب.ظ.

  2. سلام
    ممنون
    شما
    یا علی

    دیدگاه توسط yeenghelabi — مارس 7, 2009 @ 10:56 ب.ظ.

  3. بسی آموزنده بود

    دیدگاه توسط erghezi — مارس 8, 2009 @ 2:15 ق.ظ.

  4. با سلام
    تمام سعی من همینه ، اگر کم و کاستی هست لطفا عنوان کنید تا مطالب پربارتر شود .
    یا علی

    دیدگاه توسط yeenghelabi — مارس 8, 2009 @ 12:45 ب.ظ.

  5. یه انقلابی جان بابت پست مفیدت متشکرم. شاید هم شما میتونستی فایل /etc/sudoers رو ویرایش کنی و نام کاربریت رو اونجا بزنی. من مشکل sudo خودم در دبیان رو اینطوری حل می کنم.

    دیدگاه توسط ابوذر — مارس 5, 2010 @ 8:56 ب.ظ.

  6. با سلام
    اضافه شدن به sudoers هم یک راه است که من هیج وقت انجامش نمی‌دم . عادت بد و ناامنی است .
    یا علی

    دیدگاه توسط yeenghelabi — مارس 6, 2010 @ 8:39 ق.ظ.


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

بیان دیدگاه