یه‌انقلابی

ژوئیه 10, 2014

چرا علم؟

Filed under: مرحم دل — yeenghelabi @ 12:56 ق.ظ.

به نام زیبای مطلق

نوشته‌ای که در ادامه می‌آید از دسته‌نوشته‌های قدیم و منتشر نشده‌ی من به تاریخ ۱۵ آبان ۱۳۸۴ است.

ربطش هم به الان اینه که چرا ما نمی تونیم از دانشی که داریم استفاده کنیم تا آزاد باشیم؟

به نام بالاترین

«دانشمندان در تمامی علوم به مطالعه مشغول هستند تا به درک و بینش بهتری از جهان هستی دسترسی یابند». درک و بینش از جهان هستی یعنی چی؟

درک هستی یعنی اینکه حوادثی که در اطرافمون اتفاق میوفته رو بفهمیم و حس کنیم. حالا مونده بینش، بینش از جهان از نظر من یعنی وقتی حوادث دور و ورمون رو درک کردیم حالا بتونیم در موردش تفکر کنیم، علت پیدا کنیم و اون رو با دونسته‌هامون تطبیق بدیم. این رو داشته باشید تا بریم سر اصل مطلب. اصل مطلب اینه که من به رفیقام و دور و وریام می‌گم: درس خوندن خوبه، خیلی عالیه ولی به تنهایی کافی نیست. آدم نباید همه‌ی زندگی خودش رو صرف یادگیری علم کنه بلکه باید کاربرد اون علمش رو هم پیدا کنه، اینکه ما هی درس بخونیم و علم‌مون رو زیاد کنیم ولی کاربردی توی زندگی‌مون براش پیدا نکنیم، هیچ‌وقت پیشرفت نمی‌کنیم. علمی خوبه که با عمل همراه باشه. وقتی علم داری ولی نمی‌دونی به چه دردی می‌خوره، فایده نداره. درک و بینش مثل دو بال پرندن، باید با هم باشن. من دوست دارم تو زندگیم هر علمی که یاد می‌گیرم دنبال کاربردش هم بگردم که این خودش کلی وقت می‌گیره و نمی‌تونم همه‌ی وقتم رو صرف یادگرفتن کنم پس هرچی علمم سخت‌تر و کلی‌تر باشه، پیدا کردن کاربردش هم گسترده‌تر می‌شه و خیلی آروم جلو می‌ره و ممکنه که خودتم خسته بشی و باید بدونی چی می‌خوای و صبور باشی و طمع کار نباشی. خلاصه اینکه علم آدم باید در عملش معلوم باشه و الا با حافظه‌ی کامپیوتر هیچ فرقی نداره. شاید فیزیک سخت باشه ولی شیرینه و برای کار من خیلی مناسبه، مهم هم نیست بعدا چی می‌شه. فعلا خداحافظ.

حضرت علی(ع) می‌فرمایند:«از خصوصیات مومن این است که فرو رفته در تفکر است» حالا خودمانیم اگر بخواهیم مطلبی را بخونیم و در مورد اون تفکر هم بکنیم، خوندنش بیشتر طول می‌کشه یا تفکر کردن. به نظر من تفکر کردن خیلی خیلی بیشتر از خوندن طول می‌کشه.

 

بدون شرح

این عکس به من امید می‌ده که هنوزم هستن آدم‌هایی توی این دنیا که فکر می‌کنن (البته منظور طراح اثر هست)

 منبع عکس

یا علی

نوشتن دیدگاه »

هنوز دیدگاهی داده نشده است.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

پاسخی بگذارید

