یه‌انقلابی

ژوئیه 7, 2014

فهمیدن – شدن – کردن

Filed under: مرحم دل — yeenghelabi @ 12:00 ق.ظ.

به نام زیبای مطلق

نوشته‌ای که در ادامه می‌آید از دسته‌نوشته‌های قدیم و منتشر نشده‌ی من است.

آنچه در دنیای امروز با نوشته‌ی گذشته‌ی خود مرتبط می‌دانم تاکید بر کسب آگاهی است و سپس انتقال آن.

امشب شب ۱۹ رمضان سال ۱۳۸۴ است. شب اول احیا است. وقتی دارم این درد‌دل‌‌هام رو می‌نویسم که مغزم کلا کار نمی‌کنه. از صبح هر کاری کردم نتونستم چیزی بنویسم، چرا؟ نمی‌دونم.

خب بیاید درباره‌ی این جمله با هم صحبت کنیم: «شاید تنها تفاوتم با او این باشد که به کاستی‌های خود آگاهم».

به نظر شما آگاهی چیست؟ اصلا چند نوع آگاهی رو می‌شناسید یا اصلا آگاهی مگه انواع داره؟ من آدم‌های زیادی رو دیدم بین دوستام، فامیلم و کلا اون‌هایی رو که تا حدودی رفتارشون رو دیدم، بعضی‌هاشون آگاهی رو در این می‌بینند که بفهمند با دنیای اطرافشون چگونه باید ارتباط برقرار کنن، بدون اینکه بدونن پیش‌نیاز‌هایی هم هست. به نظر من اون پیش‌نیازها (تا جایی که الان می‌دونم و یادم میاد) ممکنه این‌ها باشند: اینکه بفهمیم دنیا چیست، خودم کیستم، بعد اینکه بفهمم چه باید باشم، و وقتی بودم بفهمم با دیگران چگونه باید بود. روی بودن تاکید دارم چون تا نباشیم چیزی برای دادن نداریم.

خب اول بیاید بفهمیم دنیا چیست؟ چگونه می‌توان دنیا را شناخت؟ به نظر من بهتررین کار اینه که یک علم پایه رو خوب یاد بگیریم یعنی «طریقه‌ی درست استدلال کردن یا بطور کل فکر کردن رو بدونیم» حالا چط.رش زیاد مهم نیست. یکی از راه علم میره ویکی از راه دیگه‌ای تا بتونیم با طبیعت صحبت کنیم و رازش رو کشف کنیم البته اشتباه متوجه نشید، منظور من اینه که توی زندگی دقت کنیم و ارش سرسری نگذریم. حالا که دنیا و قوانینش رو شناختیم باید بفهمیم که کی هستیم و چه باید باشیم و وقتی که اون چیزی شدیم که باید باشیم حالا وقته اونه که بفهمیم با دیگران چگونه باید بود.

 

وظیفه‌ی ما توی این دنیا فهمیدن، شدن و کردن است.         این جمله‌ی قصار از خودمه با اندکی شوخی داخلش

 

یا علی

نوشتن دیدگاه »

هنوز دیدگاهی داده نشده است.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

پاسخی بگذارید

